Noutăți fiscale europene din buletinul de știri emis de ETAF – 16 decembrie 2024

Președinția poloneză a Consiliului își prezintă programul și prioritățile

Marți, 10 decembrie, reprezentanții guvernului polonez au prezentat prioritățile președinției poloneze a Consiliului UE din 1 ianuarie până în 30 iunie 2025, precum și logoul său – literele UE pe steagul polonez – și un motto „care reflectă provocările actuale cu care se confruntă continentul nostru”, a declarat Adam Szłapkam, ministrul afacerilor Uniunii Europene. Site-ul oficial a fost lansat ulterior, împreună cu publicarea programului și a priorităților Poloniei. După cum indică mottoul, tema centrală a președinției poloneze va fi securitatea, cu toate valențele acesteia: externă, internă, informațională, economică, energetică, alimentară și de sănătate. Într-un program detaliat, se precizează că, în domeniul fiscal, Polonia va lua măsuri pentru a sprijini competitivitatea UE prin combaterea concurenței fiscale dăunătoare. Îndeosebi, președinția va continua lucrările la cea de-a noua directivă privind cooperarea administrativă în domeniul fiscal (DAC9). Raportul menționează că „vor fi luate măsuri pentru a ne asigura că Directiva DAC9 este pe deplin conformă cu standardul OCDE, contribuind la menținerea competitivității economiei europene”. Președinția poloneză intenționează, de asemenea, să continue eforturile de a reduce deficitul de TVA și de a înăspri și mai mult TVA în sectorul comerțului electronic, în special pentru a contracara neregulile în cazul vânzărilor la distanță de bunuri importate prin intermediul interfețelor electronice. În plus, aceasta nu exclude elaborarea unei posibile propuneri legislative privind structura impozitării și a accizelor aplicabile produselor din tutun și produselor de substituție, în cazul în care Comisia prezintă una și se angajează să continue să lucreze la revizuirea Directivei privind impozitarea produselor energetice și a energiei electrice. Polonia va forma, împreună cu Danemarca și Cipru, așa-numitul trio de președinții, al cărui program comun a fost, de asemenea, prezentat.

Aprobarea certificatului electronic de scutire de TVA

Miniștrii de finanțe ai UE au ajuns la un acord politic cu privire la directiva care deschide calea pentru introducerea unui certificat fiscal electronic pentru scutirile de TVA și a regulamentului de implementare corespunzător, la reuniunea de marți, 10 decembrie. Directiva va prevedea un certificat electronic care să înlocuiască certificatul pe suport de hârtie existent utilizat atunci când bunurile urmează să fie scutite de TVA, de exemplu, deoarece acestea sunt importate pentru ambasade, organizații internaționale sau forțe armate. Statele membre au adus o serie de modificări propunerii inițiale a Comisiei. Îndeosebi, acestea au decis să limiteze domeniul de aplicare al utilizării obligatorii a certificatului electronic de scutire de TVA la situațiile în care sunt implicate două state membre, iar scutirea nu este acordată prin rambursare. Formatul electronic exact, inclusiv specificațiile IT necesare, va fi discutat în cadrul grupurilor de experți și stabilit în actele de implementare ale Comisiei. Consiliul a adăugat o serie de elemente care trebuie luate în considerare la elaborarea formatului. În plus, Consiliul a scurtat perioada de tranziție în care statele membre vor putea utiliza atât versiunile electronice, cât și versiunile pe suport de hârtie, planificată inițial să dureze 4 ani (2026-2030), la doar 1 an (2031-2032). Consiliul a mai adăugat că data de începere amânată pentru 2031 ar trebui să ajute autoritățile fiscale să eșaloneze în timp evoluțiile IT necesare, care vor coincide cu investițiile semnificative necesare pentru implementarea pachetului ViDA. Acordul va trece acum prin verificări tehnice și lingvistice înainte de a fi prezentat Consiliului pentru adoptarea oficială la începutul anului viitor. Textele vor fi publicate apoi în Jurnalul Oficial al UE și vor intra în vigoare.

Adoptarea oficială a directivei FASTER

Marți, 10 decembrie, Consiliul ECOFIN a adoptat oficial Directiva privind reducerea mai rapidă și mai sigură a surplusului de impozit reținut la sursă (FASTER), ca urmare a reemiterii opiniei Parlamentului European la 14 noiembrie. Directiva va permite statelor membre să dispună de două proceduri accelerate care să completeze procedura standard existentă de rambursare a impozitelor reținute la sursă și introduce o obligație standardizată de raportare pentru intermediarii financiari, cum ar fi băncile sau platformele de investiții. Directiva va introduce, de asemenea, un certificat comun în UE privind rezidența fiscală digitală (eTRC) pe care investitorii plătitori de impozite ar putea să îl utilizeze pentru a beneficia de procedurile rapide de obținere a scutirii de la plata impozitelor reținute la sursă. Statele membre vor furniza un proces automat de emitere a certificatelor digitale de rezidență fiscală (eTRC) unei persoane fizice sau unei entități considerate rezidente în jurisdicția sa în scopuri fiscale. Statele membre vor trebui să transpună directiva în legislația națională până la 31 decembrie 2028, dar normele naționale sunt aplicabile de la 1 ianuarie 2030. Textul va fi publicat în Jurnalul Oficial al UE și va intra în vigoare.

Este necesară mai multă muncă pentru reformarea Directivei privind impozitarea energiei

În ciuda speranțelor anterioare de a ajunge la un acord în cadrul reuniunii ECOFIN din decembrie, președinția maghiară a decis în cele din urmă să întrebe miniștrii de finanțe doar dacă împărtășesc opinia că negocierile referitoare la Directiva privind impozitarea energiei (ETD) urmează direcția corectă la reuniunea de la Bruxelles care a avut loc marți, 10 decembrie. În special, întrucât această chestiune a jucat un rol major în blocarea progreselor în ceea ce privește întreaga propunere, președinția a propus menținerea textului ETD aplicabil în prezent în sectoarele aviației și maritim, cu adăugarea unei clauze de revizuire în 2035 pentru a trata această problemă. Dezbaterea publică a confirmat faptul că discuțiile merg, în general, în direcția cea bună, spre obținerea unui echilibru între ambiția ce vizează clima și particularitățile statelor membre, precum și competitivitatea UE. Actuala propunere de compromis care se află în discuție a fost considerată o îmbunătățire reală în comparație cu ETD care este aplicat în prezent de majoritatea statelor membre. Cu toate acestea, unele țări ar dori ca dosarul să aibă o ambiție mai puternică referitoare la mediu și se opun derogării actuale pentru sectorul aviației și cel maritim, în timp ce altele au reamintit importanța circumstanțelor economice, geopolitice, geografice și sociale specifice ale statelor membre, în special pentru sectoarele cele mai sensibile. Nu s-a ajuns la nicio altă concluzie în cursul reuniunii, iar lucrările privind reformarea ETD vor continua sub președinția poloneză. Noul comisar european responsabil de impozite, Wopke Hoekstra, a luat cuvântul pentru a-și exprima regretul că actualul compromis elimină dispozițiile propuse de Comisia Europeană privind sectorul aviației și cel maritim, reamintind că UE are obligații serioase de reducere a emisiilor pentru toate sectoarele.

16 state membre se pronunță în favoarea modernizării normelor UE privind impozitarea tutunului

Într-o scrisoare publicată luni, 9 decembrie, ministerele de finanțe din 16 state membre ale UE (Belgia, Bulgaria, Croația, Republica Cehă, Danemarca, Estonia, Finlanda, Franța, Germania, Irlanda, Letonia, Portugalia, Slovacia, Slovenia, Spania, Țările de Jos) au îndemnat Comisia Europeană să modernizeze legislația UE privind impozitarea tutunului. Aceștia au subliniat că revizuirea ar trebui privită drept o prioritate-cheie a următorului său mandat și au solicitat prezentarea acesteia până cel târziu în primăvara anului 2025. Cele 16 state membre au subliniat faptul că piața europeană a tutunului a evoluat semnificativ de la ultima actualizare a Directivei privind impozitarea tutunului din 2011. „Au apărut noi produse care concurează și sunt comparabile cu produsele tradiționale din tutun, în special în ceea ce privește utilizarea și riscurile pentru sănătate”, au spus miniștrii. În temeiul directivei actuale, multe dintre aceste produse nu pot fi impozitate la fel ca produsele tradiționale din tutun, deoarece dispozițiile sale sunt insuficiente sau prea limitate pentru a trata provocările cu care se confruntă administrațiile statelor membre, având în vedere ofertele în continuă schimbare ale industriei tutunului, au explicat în continuare. Au concluzionat spunând că: „Sunt necesare acțiuni decisive și rapide pentru modernizarea Directivei privind impozitarea tutunului și a secțiunilor relevante ale Directivei privind regimul general al accizelor (2020/262), în vederea asigurării funcționării corespunzătoare a pieței noastre interne, tratând în același timp efectele nocive asupra sănătății atât ale produselor tradiționale din tutun, cât și ale alternativelor mai puțin tradiționale din tutun”. Revizuirea directivei a fost discutată de ani de zile, cu o inițiativă anunțată inițial pentru 2022, dar care nu a fost prezentată niciodată.

A fost publicat proiectul de raport al Parlamentului European privind DAC9

Comisia pentru afaceri economice și monetare a Parlamentului European (ECON) a publicat joi, 12 decembrie, proiectul său de raport privind cea de-a noua modificare propusă a Directivei 2011/16/UE pentru a simplifica procesul de schimb de informații și a îmbunătăți cooperarea fiscală administrativă (DAC9), solicitând Consiliului UE să adopte propunerea înainte de termenul de raportare de 30 iunie 2026. Propunerea vizează simplificarea procesului de depunere și reducerea sarcinii administrative pentru întreprinderile multinaționale în vederea obligațiilor de raportare care le revin în temeiul Directivei privind pilonul doi. În acest scop, acesta instituie un sistem prin care autoritățile să facă schimb de informații între ele și introduce un formular standard, în conformitate cu cel elaborat de cadrul general incluziv OCDE/G20, pe care întreprinderile multinaționale și grupurile naționale la scară largă (LSDG) vor trebui să îl utilizeze pentru a raporta anumite informații fiscale. Aceste două elemente sunt condiții prealabile în temeiul articolului 44 din Directiva privind pilonul doi pentru a aplica normele simplificate privind obligațiile de raportare, care permit depunerea centralizată de către o entitate desemnată în numele întregului grup, spre deosebire de depunerea individuală de către fiecare entitate constitutivă. „Adoptarea rapidă de către Consiliu a acestei propuneri este esențială pentru a garanta că normele simplificate privind obligațiile de raportare se aplică la timp pentru prima raportare, care urmează să aibă loc înainte de 30 iunie 2026. Se preconizează că directiva va aduce reduceri semnificative ale poverii administrative, având în vedere că depunerea centrală va viza doar aproximativ 4.000 de entități, spre deosebire de aproximativ 180.000 care ar fi obligate să facă o depunere individuală în absența directivei. DAC9 este, de asemenea, un instrument care garantează o implementare mai ușoară a pilonului doi, dar va necesita timp pentru implementare. Alte întârzieri nu ar ajuta la realizarea Pilonului doi la timp”, a explicat raportoarea, eurodeputatul Aurore Lalucq (S&D, Franța) în raport. Având în vedere urgența adoptării propunerii, PE a decis să utilizeze procedura simplificată și să aprobe propunerea fără amendamente. Textul urmează să fie adoptat în plen, la 11 februarie 2025.

Calendarul audierilor din ianuarie ale subcomisiei FISC

Subcomisia FISC a Parlamentului European și-a publicat calendarul audierilor pentru începutul anului 2025. La 13 ianuarie 2025, în intervalul orar 15.00-16.15, subcomisia FISC va găzdui o audiere publică privind impozitarea persoanelor cu averi foarte mari. Printre vorbitori se numără Gabriel Zucman (directorul Observatorului fiscal european), Sean Bray (director de politici europene la Tax Foundation) și Sarah Perret (șeful unității, OCDE). Audierea va trata preocupările publicului cu privire la echitate și la necesitatea unor politici fiscale care să promoveze o creștere economică echitabilă. Speakerii vor examina metodele-cheie utilizate de persoanele cu averi foarte mari pentru a minimiza obligațiile fiscale, inclusiv exploatarea lacunelor, a structurilor offshore și a strategiilor de planificare fiscală agresivă. Dezbaterea va evalua, de asemenea, rolul măsurilor privind transparența, cum ar fi registrele publice și standardele globale de raportare, și va propune instrumente și resurse pentru autoritățile fiscale pentru a spori asigurarea respectării legislației. În plus, grupul va explora strategii de îmbunătățire a cooperării transfrontaliere pentru a elimina lacunele din sistemul fiscal global care permit evitarea obligațiilor fiscale și opacitatea financiară. În aceeași zi, în intervalul orar 16.15-17.30, va avea loc o a doua audiere publică privind impactul impozitării asupra egalității de gen în Uniunea Europeană. Audierea va analiza modul în care măsurile fiscale din statele membre ale UE afectează egalitatea de gen, fie pozitiv, fie negativ. Aceasta va examina ce politici fiscale pot fi considerate în prezent obstacole în calea promovării egalității de gen și va analiza modul în care aceste obstacole pot fi tratate. În plus, audierea va examina măsurile fiscale care pot servi drept cele mai bune practici sau care ar putea fi luate în considerare pentru promovarea egalității de gen. În final, se va analiza dacă politicile fiscale la nivelul UE pot contribui la atingerea acestui obiectiv.

Liderii UE se întâlnesc la Bruxelles la 19 decembrie

Liderii UE se reunesc joi, 19 decembrie, la Bruxelles, pentru a discuta despre Ucraina, UE în lume, Orientul Mijlociu, reziliență și pregătire, migrație și chestiuni de politică externă. În prezența lui Volodimir Zelenski, președintele Ucrainei, liderii UE vor discuta despre războiul de agresiune al Rusiei împotriva Ucrainei în toate dimensiunile sale, inclusiv cele mai recente evoluții de pe teren, și sprijinul cuprinzător și continuu pentru Ucraina și poporul său. În ceea ce privește sprijinul militar, liderii vor analiza progresele înregistrate în ceea ce privește livrarea de sisteme de apărare aeriană, muniție și rachete, precum și furnizarea de pregătire și echipamente necesare soldaților ucraineni. Pentru a ajuta Ucraina să se pregătească pentru iarnă și nu numai, liderii vor discuta despre cum pot consolida sectorul energetic al Ucrainei și alte infrastructuri civile pe care Rusia le-a țintit în mod deliberat și din ce în ce mai mult. Liderii UE vor discuta, de asemenea, despre evoluția rapidă a situației din Orientul Mijlociu, inclusiv despre modul în care UE poate contribui cel mai bine la eforturile de dezescaladare, la acordul de încetare a focului dintre Israel și Liban și la ultimele evoluții din Siria. În plus, liderii UE vor purta o discuție strategică cu privire la modul în care UE își poate consolida rolul pe scena internațională, ne poate apăra interesele și ne poate promova pozițiile. Discuția ar trebui să se concentreze pe calea ce trebuie urmată într-o lume multipolară și pe modul în care se pot asigura relații strategice reciproc avantajoase. În acest context, liderii vor discuta: – cum să promoveze o rețea mai largă și mai profundă de parteneri la nivel mondial; – relațiile UE-SUA; – relațiile UE-Marea Britanie. Într-un alt punct de pe ordinea de zi, liderii UE vor discuta despre modalitățile de consolidare a capacităților UE de reziliență, pregătire, prevenire a crizelor și răspuns, pe baza raportului pregătit de Sauli Niinistö pentru Comisia Europeană. Aceștia vor discuta în special impactul unui peisaj în continuă schimbare al amenințărilor și numărul tot mai mare de dezastre naturale cauzate de schimbările climatice. În cele din urmă, liderii UE vor face bilanțul progreselor înregistrate în implementarea concluziilor anterioare privind migrația.

Următoarea ediție a buletinului săptămânal de știri despre fiscalitate va fi luni, 6 ianuarie 2025. Echipa ETAF vă urează sărbători fericite!

Declinarea responsabilității:
Acest buletin de știri conține informații despre politicile și evoluțiile fiscale europene colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerată drept declarație scrisă în numele ETAF.

etaf-3