Alegerile europene din 2024: ultimele rezultate, principalele concluzii și etapele următoare
Alegerile europene care au avut loc în perioada 6-9 iunie, marcate de o creștere a influenței extremei drepte în mai multe țări, inclusiv Italia, Franța, Germania, Austria, Grecia și Țările de Jos și care au provocat un cutremur politic în Franța odată cu dizolvarea Adunării Naționale franceze, nu au deranjat balanțele politice majore ale hemiciclului de la Strasbourg. PPE, S&D și Renew Europe își păstrează majoritatea după alegerile europene. Cele mai recente proiecții, publicate vineri, 14 iunie, de serviciile Parlamentului European arată că grupul politic PPE va câștiga cu patru locuri mai multe decât se estima la 10 iunie, oferind un total de 190 de locuri (+14 față de Parlamentul în exercițiu). Estimările rămân la 136 de membri aleși pentru Grupul S&D și la 80 de membri pentru Renew Europe (-22). Grupul Verzilor/Alianța Liberă Europeană ar avea în total 52 de eurodeputați (-20). Grupul ECR are, de asemenea, 3 locuri mai mult decât estimările anterioare, ajungând la 76 de locuri (+7), ID 58 (+9) și Grupul Stângii 39 de locuri (+2). Există, de asemenea, câștiguri pentru anumite forțe în rândul membrilor neafiliați, cum ar fi AfD și partidul Fidesz al premierului maghiar Viktor Orban. Care sunt următorii pași? Formarea grupurilor politice a început și va continua până la ședința plenară a Parlamentului European din 16-19 iulie, unde eurodeputații își vor alege președintele și vicepreședinții. Ședințele de constituire ale comisiilor parlamentare vor avea loc începând cu data de 22-25 iulie. Între timp, liderii UE se vor întâlni informal la 17 iunie pentru a trage primele concluzii din rezultatele alegerilor europene și pentru a testa mai multe nume pentru numirea în „posturile europene de vârf”, înainte de o decizie care ar trebui luată în cadrul reuniunii Consiliului European din 27-28 iunie.
O nouă încercare de a ajunge la un consens în privința pachetului ViDA, în ciuda preocupărilor pe care încă le exprimă Estonia
Președinția belgiană va încerca din nou să ajungă la un acord cu privire la pachetul privind TVA în era digitală (ViDA) în cadrul următoarei reuniuni ECOFIN (ultima din acest mandat), care va avea loc vineri, 21 iunie. În cursul ultimei reuniuni ECOFIN din 14 mai, un acord nu a fost posibil din cauza preocupărilor exprimate de Estonia cu privire la noul regim de furnizori desemnați pentru platformele digitale (pilonul trei al reformei). Cu toate acestea, miniștrii de finanțe ai UE au convenit asupra celorlalți doi piloni ai reformei (cerințele privind raportarea digitală și înregistrarea unică a TVA-ului), dar aceștia vor fi aprobați numai dacă se poate ajunge la un compromis cu Estonia în ceea ce privește cel de-al treilea pilon. Președinția belgiană a luat deja în considerare o parte dintre aceste preocupări, oferind statelor membre posibilitatea de a împiedica aplicarea regimului de furnizori desemnați în cazul IMM-urilor. Estonia dorește însă ca statelor membre să li se permită să opteze pentru participare în privința furnizorului desemnat, în loc să aibă opțiunea de a exclude IMM-urile. Într-o nouă propunere de compromis discutată marți, 11 iunie, Președinția belgiană ar fi oferit statelor membre opțiunea de a verifica statutul unui IMM prin consultarea unei baze de date online. De asemenea, propunerea ar prevedea că dispoziția privind furnizorii desemnați nu ar trebui să adauge sarcini administrative nejustificate întreprinderilor și administrațiilor fiscale. Dar se pare că aceste eforturi nu sunt suficiente pentru a convinge Estonia. Discuțiile bilaterale dintre Președinția belgiană și țările membre continuă. În cadrul reuniunii Ecofin, miniștrii vor avea și un schimb de opinii cu privire la stadiul implementării mecanismului de redresare și de reziliență (RRF) și la stadiul impactului economic și financiar al agresiunii Rusiei împotriva Ucrainei. În plus, Comisia va prezenta pachetul de primăvară al semestrului european 2024, iar miniștrii vor aproba un raport adresat Consiliului European cu privire la aspectele fiscale, precum și concluzii privind progresele înregistrate de Grupul de lucru pentru codul de conduită în timpul Președinției belgiene.
Statele membre sunt deschise să relanseze discuțiile privind UNSHELL pe baza noii abordări a Comisiei
Statele membre ar fi manifestat marți, 11 iunie, deschidere față de ideea de a relansa discuțiile tehnice pe baza noii abordări propuse de Comisia Europeană cu privire la Directiva UNSHELL de stabilire a normelor pentru prevenirea utilizării abuzive a entităților fictive. Se pare că noua abordare nu mai include un test de substanță economică și ar limita obligațiile de raportare la entitățile care prezintă un risc ridicat de a fi utilizate în scheme fiscale abuzive. Propunerea ar include în continuare indicatori de risc în funcție de care entitățile ar trebui să se autoevalueze. O entitate cu risc ridicat ar trebui să raporteze autorităților indicatorii pe care i-a întâlnit și informații despre acționarii și beneficiarii reali. De asemenea, noua abordare nu mai include consecințe fiscale comune. În schimb, aceasta ar crea obligația statelor membre de a utiliza informațiile schimbate și de a lua măsuri administrative pentru a identifica posibilele scheme de abuz și pentru a aplica normele naționale antiabuz în consecință. În cadrul unei reuniuni a Grupului de lucru la nivel înalt privind aspectele fiscale, se pare că statele membre au convenit în linii mari să considere această nouă abordare ca bază pentru relansarea negocierilor în cadrul viitoarei președinții maghiare a Consiliului UE, deși unele state membre au probleme cu propunerea și sunt dornice să vadă un text reformulat.
UE face bilanțul progreselor înregistrate în ceea ce privește proiectul de mandat pentru o convenție fiscală a ONU
Într-o notă publicată miercuri, 12 iunie, Președinția belgiană a Consiliului UE a informat statele membre cu privire la rezultatele primei sesiuni a Comitetului ad-hoc de a elabora termeni de referință pentru Convenția-cadru a Organizației Națiunilor Unite privind cooperarea fiscală internațională, care a avut loc la New York, în pertioada 26 aprilie-8 mai. Nota amintește că UE a aprobat o poziție comună pentru această reuniune, care a subliniat importanța unei ordini internaționale bazate pe norme, a unei cooperări fiscale incluzive și echitabile și a promovării dialogului global pentru crearea de sinergii politice. Nota mai menționează că discuțiile din cadrul primei sesiuni de fond a Comitetului ad-hoc s-au axat pe posibila structură a termenilor de referință, inclusiv elemente de fond ale convenției și subiecte potențiale pentru angajamente la nivel înalt. În ceea ce privește aspectele substanțiale, principalele discuții s-au axat pe conceptul de mobilizare a resurselor interne (DRM) și rolul consolidării capacității, importanța impozitării efective a persoanelor fizice cu averi mari și posibile măsuri fiscale pentru a trata provocările de mediu. Cele mai controversate probleme au fost impozitarea echitabilă a veniturilor întreprinderilor multinaționale și impozitarea tranzacțiilor transfrontaliere. Un alt aspect care a provocat divergențe a fost posibila elaborare a unor protocoale timpurii, mai exact dacă se va elabora mai întâi convenția-cadru și abia apoi protocoalele sau dacă se vor elabora protocoale simultane pe probleme urgente. Președintele ad-hoc al comitetului a propus un calendar pentru etapele următoare, inclusiv distribuirea unui proiect zero al termenilor de referință și a oportunităților pentru observațiile scrise din partea statelor membre ale ONU și a părților interesate, în vederea celei de-a doua sesiuni de redactare de fond, care va avea loc în perioada 29 iulie-16 august 2024 la New York. Negocierile privind textul convenției vor avea loc în etapa următoare.
Raportul anual al Comisiei Europene privind impozitarea urmează să fie prezentat la 4 iulie
Comisia Europeană își va prezenta Raportul anual privind impozitarea pe 2024 în cadrul unui eveniment care va avea loc la Bruxelles, la 4 iulie. Conferința cu tema Dezvoltarea unor baze solide pentru creștere: Politica fiscală a UE pentru o prosperitate durabilă va avea două paneluri de discuții. Primul panel va aborda piața locurilor de muncă din viitorul apropiat și modul în care impozitarea poate contribui la tratarea deficitului de forță de muncă și de competențe. Printre altele, acesta va răspunde următoarelor întrebări: Cum pot factorii de decizie politică să abordeze deficitul de forță de muncă și de competențe care împiedică competitivitatea? Poate conceperea impozitării să contribuie la creșterea ratei de ocupare a forței de muncă? Există un rol al impozitării pentru a asigura o tranziție mai ușoară de la educație și formare la ocuparea forței de muncă, în special pentru tineri? Impozitarea poate sprijini perioadele necesare de recalificare pe o piață a muncii în schimbare rapidă? Joacă impozitele vreun rol în sprijinirea unor cariere mai lungi? În cadrul celui de-al doilea panel, participanții vor discuta despre costurile de conformare fiscală și impactul acestora. Conferința va fi transmisă în direct.
Declinarea responsabilității:
Acest buletin de știri conține informații despre politicile și evoluțiile fiscale europene colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerată drept declarație scrisă în numele ETAF.